Mogen God u zegenen Met die dingen die u doet


Groeien in je Geloof

 

 

CHRISTENEN ZIJN NIET ONDER DE WET

Beste lezer, dit hoofdstuk gaat over de wet van Mozes en de tien geboden.
De wet van Mozes vind je in de eerste vijf boeken van de Bijbel.
Dit zijn: Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium. Samen vormen zij de Thora.
God gaf de wet aan de Israëlieten en beloofde voorspoed als ze zich aan de wetten zouden houden. Wanneer het volk ongehoorzaam was, strafte God Zijn volk. De wet is heilig en goed, en staat nog steeds.
Jezus zei: "Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied." - Mat 5:18

De wet is heilig en goed. Echter in heel de geschiedenis is er niemand geweest, behalve Jezus, welke de wet volmaakt gehouden heeft.

In deze studie wil ik laten zien dat de christenen niet onder de Wet van Mozes en de tien geboden staan. Zoals het ene land andere wetten heeft als het andere land, zo heeft het nieuwe verbond andere wetten dan het oude verbond.

De wet hoort bij het oude verbond. Een verbond wat God alleen met Israël sloot. Het nieuwe verbond is beschikbaar voor alle volken. In dit verbond heeft Christus ons vrijgekocht van de wet.

"Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet door voor ons een vloek te worden; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die aan het hout hangt." - Gal 3:13

"Maar toen de tijd gekomen was zond God zijn Zoon, geboren uit een vrouw en onderworpen aan de wet, maar gezonden om ons vrij te kopen van de wet opdat wij zijn kinderen zouden worden." - Gal 4:4-5

Wat betekent het dan dat Christus ons heeft vrijgekocht?
Zijn wij dan niet langer onder de wet? Kunnen we dan doen en laten wat we willen?
Deze vragen wil ik verder in deze studie behandelen.

Wist u dat de apostelen in overeenstemming met de Heilige Geest hebben besloten, dat de wet van Mozes niet geldt voor de heidenen?

"Daarom ben ik van mening dat we de heidenen die zich tot God bekeren geen al te zware lasten moeten opleggen, maar dat we hun moeten schrijven dat ze zich dienen te onthouden van wat door de afgodendienst bezoedeld is, van ontucht, van vlees waar nog bloed in zit en van het bloed zelf. In haast elke stad wordt de wet van Mozes immers al sinds mensenheugenis verkondigd en op iedere sabbat in de synagogen voorgelezen.’" - Hand 15:19-30

"In overeenstemming met de heilige Geest hebben wij namelijk besloten u geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is: onthoud u van offervlees dat bij de afgodendienst is gebruikt, van bloed, van vlees waar nog bloed in zit, en van ontucht. Als u zich hier aan houdt, doet u wat juist is. Het ga u goed.’" - Hand 15:28-29

Wij, de heidenen, hebben nooit de wet van Mozes opgelegd gekregen. 
Er zijn slechts 4 dingen wat we overgeleverd hebben gekregen namelijk:

1. Onthoud je van wat door de afgodendienst bezoedeld is.
2. Onthoud je van ontucht.
3. Onthoud je van vlees waar nog bloed in zit.
4. Onthoud je van het bloed zelf.




Leven onder de wet

Wie de wet wil naleven moet de gehele wet naleven. De wet is niet te verdelen en moet in zijn geheel worden beschouwd als “De Wet”. Het is vreemd om alleen de tien geboden of een ander gedeelte daar uit te lichten. De gehele wet is in zijn geheel door God via Mozes aan Israël gegeven.

"want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus gekomen." - Joh 1:17

Dat de wet als één geheel aan Israël is gegeven, blijkt uit de onderstaande tekst:

"Luister dus, Israël, naar de wetten en de regels waarin ik u onderwijs en kom ze na. Dan blijft u in leven en kunt u het land in bezit nemen dat de HEER, de God van uw voorouders, u zal geven. 2 Voeg niets toe aan wat ik u voorschrijf en doe er niets van af. Houd u aan de geboden die ik u geef; het zijn de geboden van de HEER, uw God." - Deut 4:1-2

Aan de wet van Mozes moet niet worden toegevoegd of afgehaald. Het is één geheel.

De wet behandelt vele dingen op het gebied van voedsel, kleding, reinheid, offers etc.
Religie is geneigd om elementen uit de wet te nemen en die zichzelf op te leggen.
Maar wie volgens de wet wil leven, is verplicht om de hele wet te houden.

"Wie de hele wet onderhoudt maar op één punt struikelt, blijft ten aanzien van alle geboden in gebreke. Want hij die gezegd heeft: ‘Pleeg geen overspel,’ heeft ook gezegd: ‘Pleeg geen moord.’ Als u geen overspel pleegt maar wel een moord, overtreedt u toch de wet." - Jak 2:10-11

Het proberen te houden van de wet brengt je zelfs onder de vloek van de wet.

"Maar iedereen die op de wet vertrouwt is vervloekt, want er staat geschreven: ‘Vervloekt is eenieder die niet alles doet wat het boek van de wet bepaalt.’" - Gal 3:10

We moeten onder de wet vandaan komen om onder de vloek vandaan te komen, want er staat dat eenieder vervloekt is die niet alles doet wat het boek van de wet bepaalt.

Maar moet de wet van Mozes ook onderhouden worden door de Christenen?
Vallen wij onder het oude verbond dat God met Israël sloot?
Ik begon dit hoofdstuk met de tekst dat Christenen niet onder de wet zijn.
Laat mij dat verder uitleggen:




Leven onder de genade

"De zonde mag niet langer over u heersen, want u staat niet onder de wet, maar leeft onder de genade." - Rom 6:14
We leven in het nieuwe verbond van Christus niet langer onder de wet, maar onder de genade.

"Want Christus is het einde der wet, tot gerechtigheid voor een ieder, die gelooft." - Rom 10:4
Christus is het einde van de wet voor een ieder die gelooft. (de christenen)

"Hij heeft het document met voorschriften waarin wij werden aangeklaagd, uitgewist en het vernietigd door het aan het kruis te nagelen." - Col 2:14
Het document met voorschriften (de wet) wat tegen ons getuigde, is uitgewist door het kruis.

Twee verzen verder lezen we dat zelfs het houden van de sabbat is uitgewist.
"Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat." - Col 2:16

Jezus stelde de wet met zijn geboden en voorschriften buiten werking.

"Want hij is onze vrede, hij die met zijn dood de twee werelden één heeft gemaakt, de muur van vijandschap ertussen heeft afgebroken en de wet met zijn geboden en voorschriften buiten werking heeft gesteld, om uit die twee in zichzelf één nieuwe mens te scheppen. Zo bracht hij vrede." - Ef 2:14-15

Hoe zit dat dan? Als de wet voor mij niet meer geldt, kan ik dan doen en laten wat ik wil?
Mag ik soms stelen of liegen?
Nee natuurlijk niet, Christus gaf ons een nieuwe wet. Dat is de wet van de liefde en de wet van de Geest.

"Allen die door de Geest van God worden geleid, zijn kinderen van God." - Rom 8:14

"Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet." - Gal 5:18

Een kind van God laat zich dus leiden door de Geest. Hij of zij is niet langer onder de wet.




De wet van de liefde

"Meester, wat is het grootste gebod in de wet?’ Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat." - Mat 22:36-40

We kunnen dus niet doen en laten wat we willen, maar dienen alles te brengen onder het gebod van de liefde. 
"Ik geef jullie een nieuw gebod: heb elkaar lief. Zoals ik jullie heb liefgehad, zo moeten jullie elkaar liefhebben." - Joh 13:34

Laat het duidelijk zijn dat stelen, liegen, moorden, overspel, afgodendienst enz. zonde is. Het gaat ook in tegen het gebod van de liefde. Wij weten dat zij die zulke dingen doen zeker het koninkrijk niet zullen binnengaan.

"Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, afgoderij en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen. Ik herhaal de waarschuwing die ik u al eerder gaf: wie zich aan deze dingen overgeven, zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God." - Gal 5:19-21

Maar wie van God houdt en Zijn naaste liefheeft die heeft begrepen waar het om gaat.
Hij of zij is vrij van de religieuze regels en is vrij.
De wet vindt zijn vervulling in de liefde.

"Wees elkaar niets schuldig, behalve liefde, want wie de ander liefheeft, heeft de gehele wet vervuld. Want: ‘Pleeg geen overspel, pleeg geen moord, steel niet, zet uw zinnen niet op wat van een ander is’ – deze en alle andere geboden worden samengevat in deze ene uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’ De liefde berokkent uw naaste geen kwaad, dus de wet vindt zijn vervulling in de liefde." - Rom 13:8-10

Beste lezer, ik hoop dat uw ogen opengaan en dat God niet vraagt om religieus te zijn, maar om lief te hebben. Neem het juk van de wet niet op je. Christus heeft ons ervan bevrijdt!

"Waarom wilt u God dan trotseren door op de schouders van deze leerlingen een juk te leggen dat onze voorouders noch wijzelf konden dragen?" - Hand 15:10

"Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen." - Gal 5:1

"Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. Tegen zodanige mensen is de wet niet." - Gal 5:22-23

Deze wet van de liefde is dus het einde van alle andere wetten en geboden.
Het is de volmaakte wet, de koninklijke wet, de wet van de vrijheid.

 

 

 

 

Het Belang van vergeven 

In het Onze Vader gebed staat een belangrijke les over vergeving.
"Vergeef ons onze schulden, zoals ook wij hebben vergeven wie ons iets schuldig was." - Mat 6:12

"Want als jullie anderen hun misstappen vergeven, zal jullie hemelse Vader ook jullie vergeven. Maar als je anderen niet vergeeft, zal jullie Vader jullie je misstappen evenmin vergeven." - Mat 6:14-15

Beste lezer ik weet niet of je in je leven erge dingen zijn aangedaan, maar ik bid dat je ervoor kiest om te vergeven.
Met God is het mogelijk om te vergeven en ik geloof dat Hij ook innerlijk geneest.
Het is waar dat het loslaten en vergeven genezing brengt, maar lees dit:

Wie niet vergeeft wordt ook door de Vader niet vergeven staat in Mat 6:15.

Hoe zou iemand zonder vergeving de hemel binnengaan?

Lieve lezer, vergeving is van eeuwig belang.
God heeft je zonden kwijtgescholden, zodat je naar de hemel kunt gaan.
Hij vraagt ons om een ieder te vergeven die ons iets heeft aangedaan.
Die ander verdient jouw vergeving misschien niet en heeft er misschien niet om gevraagd.
Bedenk dan dat God ook jou vrij geschonken heeft van Zijn genade.
Laat het offer van Jezus en de prijs die voor jouw leven is betaald je hart verzachten.
Wie niet vergeeft lijkt op de man in het onderstaande verhaal:

Daarop kwam Petrus bij hem staan en vroeg: ‘Heer, als mijn broeder of zuster tegen mij zondigt, hoe vaak moet ik dan vergeving schenken? Tot zevenmaal toe?’ Jezus antwoordde: ‘Niet tot zevenmaal toe, zeg ik je, maar tot zeventig maal zeven. Daarom is het met het koninkrijk van de hemel als met een koning die rekenschap wilde vragen van zijn dienaren. Toen hij daarmee begonnen was, bracht men iemand bij hem die hem tienduizend talent schuldig was. Omdat hij niets kon terugbetalen, gaf zijn heer bevel dat de man samen met zijn vrouw en kinderen en alles wat hij bezat verkocht moest worden, zodat de schuld kon worden ingelost. Toen wierp de dienaar zich aan de voeten van zijn heer en smeekte hem: “Heb geduld met mij, ik zal u alles terugbetalen.” Zijn heer kreeg medelijden, hij liet hem vrij en schold hem de geleende som kwijt.

Toen deze dienaar naar buiten ging, trof hij daar een van de andere dienaren, die hem honderd denarie schuldig was. Hij nam hem in een wurggreep en beet hem toe: “Betaal me alles wat je me schuldig bent!” Toen wierp deze zich voor hem neer en smeekte hem: “Heb geduld met mij, ik zal je betalen.” Maar hij wilde daar niet van weten, integendeel, hij liet hem gevangenzetten tot hij de hele schuld zou hebben afbetaald.

Toen de andere dienaren begrepen wat er gebeurd was, waren ze zeer ontdaan, en gingen ze naar hun heer om hem alles te vertellen. Daarop liet zijn heer hem bij zich roepen en hij zei tegen hem: “Je bent een slechte dienaar. Heel die schuld heb ik je kwijtgescholden, omdat je me erom smeekte. Dan had jij toch zeker ook medelijden moeten hebben met die andere dienaar, zoals ik medelijden heb gehad met jou?” En zijn heer was zo kwaad dat hij hem in handen van de gerechtsbeulen gaf tot hij de hele schuld zou hebben terugbetaald. Zo zal mijn hemelse Vader ook ieder van jullie behandelen die zijn broeder of zuster niet van harte vergeeft.’ - Mat 18:21-35

 

 

 

De christelijke doop

Terug


DE DOOP IN WATER

Toen Johannes de Doper mensen begon te dopen in de Jordaan was dat niet iets vreemds voor de Joden, niemand stelde daar vragen over. Dit komt omdat het gebruik van de doop heel gewoon voor hen was en hoorde bij hun godsdienstig leven (Lev.22:4-6). Als men lichamelijk onrein was, b.v. door het aanraken van een dode of iets onreins, dan was men pas weer rein als het onreine verwijderd was en men zich helemaal gebaad had in water. Tot voor kort kenden de orthodoxe Joden nog steed de rituele onderdompeling.

Naäman de Arameeër werd gereinigd van zijn melaatsheid, doordat hij zich zevenmaal onderdompelde in de Jordaan (2 Kon. 5), een mooie illustratie van de doop.
Johannes de Doper nam dat doopgebruik over, maar gaf er een nieuwe geestelijke betekenis aan: de reiniging van het hart. Hij doopte de mensen onder belijdenis van zonden, zoals Jesaja profeteerde:
"Wast u, reinigt u, doet uw boze daden uit Mijn ogen weg" (Jes 1:16).
Onze doop is niet een afwassen van lichamelijke onreinheid, maar symboliseert de reiniging van hart en geweten (1 Petr 3:21).
De rituele wassing werd nog op een tweede manier gebruikt onder het Oude Verbond, nl. bij de priesterwijding (Lev 8:4-6). Het symboliseert voor ons dus niet alleen de afwassing van het zondige verleden, maar ook onze wijding als priesters voor God (1 Pet 2:5, Opb 1:6).

De doop symboliseert het feit dat we in de bekering en wedergeboorte één geworden zijn met de dood en opstanding van Jezus. Door onze bekering wordt onze oude mens uitgeleverd aan God en medegekruisigd met Christus. Door de doop getuigen we dat we, wat ons oude leven betreft, ons vereenzelvigd hebben met de dood van Christus. Als we ondergaan in het water, wordt symbolisch het oude leven met Christus begraven. Als we weer opkomen uit het water, belijden we samengegroeid te zijn met Zijn opstanding. Van nu af aan leven we ons leven met Christus en wandelen we met Hem in nieuwheid des levens (vgl. Rom. 6:1-8).

Er worden nog twee voorvallen uit het Oude Testament aangehaald om de doop te illustreren. De Ark van Noach waarin door het water mensen gered werden van het oordeel en de ondergang en de doortocht door de Rode Zee, waarbij mensen verlost werden uit de slavernij van zonden (1 Pet 3:20-21, 1 Cor 10:2). De doop is dus de bijbelse wijze om weer te geven dat men met Christus een nieuw leven is begonnen. Het is een bede van een goed geweten tot God.

INDIEN GIJ GELOOFT

De kamerling uit Ethiopië vroeg: "Wat is er tegen dat ik gedoopt wordt?"
Het antwoord laat er geen twijfel over bestaan: "Indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd" (Hand. 8:36-37).
Ook de Here Jezus stelde duidelijk dat geloofsvertrouwen vooraf moet gaan aan de doop (Marc. 16:16)
Johannes de Doper en Petrus gebruikten het woord 'bekering'. Bekering tot Christus moet vooraf gaan aan de doop. En die bekering moet ook echt zijn, de vrucht ervan moet zichtbaar zijn in een veranderd leven (Mat 3:5-9).
Steeds als er over de doop gesproken wordt, komt tot uiting dat het iets persoonlijks is, dat men zichzelf uit eigen beweging moet laten dopen. Een ander kan en mag die beslissing niet voor je nemen. Dit is logisch, want het gaat ook om een persoonlijke bekering en geloof.

Niet alles wat men 'doop' noemt heeft waarde voor God. Er is in de bijbel alreeds sprake van een doop, die overgedaan moest worden. De discipelen te Efeze waren nog gedoopt in de doop van Johannes de Doper. Ze kenden toen de Here Jezus nog niet en konden zich dus ook niet tot Hem bekeren en in Hem geloven. Daarom gold hun doop niet. Nadat ze werkelijk zich persoonlijk tot Jezus bekeerd hadden, werden ze door Paulus voor het eerst gedoopt met de doop die geldt voor de Nieuw-Testamentische gemeente (Hand. 19:2-5).

Natuurlijk is persoonlijk geloof belangrijker dan de doop; als geloof ontbreekt dan ben je verloren, ook al ben je gedoopt. Er kunnen uitzonderlijke omstandigheden zijn waardoor men zich onmogelijk kan laten dopen. Een voorbeeld is de moordenaar aan het kruis naast Jezus, die wel tot bekering kwam en daar openlijk van getuigde, maar begrijpelijk niet in de gelegenheid was om zich hoe dan ook te laten dopen. Hij was natuurlijk ontheven van de opdracht om zich te laten dopen (Luc 23:40-43)

ZEGEN EN STRIJD

Wie zich laat dopen is gehoorzaam geworden aan Christus. De doop gaat gepaard met blijdschap en zegen, zoals iedere geloofsstap zegen afwerpt. Doopdiensten hebben altijd iets extra feestelijks. De kamerling ging na de doop zijn weg met blijdschap.
Na de bekering en doop ligt er voor ieder de belofte van de vervulling met de Heilige Geest (Hand. 2:38-39).

Als men besluit om zich te laten dopen, komt er soms ook geestelijke strijd bij. Het kunnen de mensen in je omgeving zijn die trachten je er van te weerhouden. Andere keren zijn het omstandigheden of innerlijke gevoelens. Johannes de Doper, de beste vriend van Jezus, probeerde met de beste bedoelingen Jezus ervan te weerhouden om Zich te laten dopen (Mat 3:14). Het is niet goed er aan toe te geven, al kost het wat innerlijke strijd.
Na de doop was er voor Jezus nog veel meer strijd toen Hij verzocht werd door de boze (Mat 4:1-11).
Strijd en verzoekingen blijven ons niet bespaard. Satan probeert onze vrede in Christus te ondermijnen en ons te weerhouden met de Heer verder te gaan. Maar strijd betekend niet dat je niet op de goede weg bent of dat je geloof niet goed is. Uiteindelijk laat de Heer zoveel toe in ons leven als we aankunnen. Als we volharden dan keert de rust in onze ziel weer terug en worden we sterker in ons geloofsleven.

GEEN KIND

Nergens in de bijbel wordt vermeld dat kinderen gedoopt werden; men zoekt er tervergeefs naar. De gevangenbewaarder te Filippi liet zich met zijn gehele huis dopen. Er wordt niet vermeld dat daar kinderen bij waren. Integendeel, er waren geen kinderen, want allen kwamen tot geloof en zoiets kunnen baby's nog niet (Hand. 16:32-34)
Als baby's besprenkeld worden, dan geldt dat bijbels gezien niet als doop. Men kan het hooguit beschouwen als een oprechte daad van de ouders, die, naar hun beste inzichten handelend, hun kinderen opdragen aan de Heer. Ze blijven zelf verantwoordelijk om voor de Heer te kiezen en dit tot uiting te brengen in de doop.
Jezus liet door Zijn discipelen de mensen dopen die tot bekering kwamen (Joh 4:1-2). Toen echter de kinderen bij Hem gebracht werden liet Hij ze niet dopen, maar legde hen de handen op en zegende ze (Marc. 10:13-16)
Wat de besnijdenis van het Oude Verbond betreft, die is niet vervangen door het uiterlijk teken van de doop, maar door de ware besnijdenis van het hart, naar de Geest, hetgeen geen werk van mensenhanden is. Dit is de bekering en wedergeboorte van het hart (Rom 2:28-20, Col 2:11-12).
Een uiterlijk teken aan het lichaam heeft op zichzelf geen waarde, als het niet vooraf gegaan is door innerlijke vernieuwing. Overigens is dopen niet hetzelfde als iets met een paar druppeltjes besprenkelen. Dopen gebeurde in de bijbel door onderdompeling. Daarom moet Johannes de Doper een plaats opzoeken waar veel water was (Joh 3:23). De bekeerlingen in het N.T. lieten zich op dezelfde dag van hun bekering of snel daarna dopen (Hand 2:41, 8:36, 16:33).

REDDING

Als u nog niet gedoopt bent, laat u dan binnenkort dopen.
Bent u als kind gedoopt? Onderzoekt dan het Woord van God en vraag wat Zijn wil voor u is.
De Bijbelse manier van dopen is na de bekering, door onderdompeling, tot afwassing van de zonde.

En nu, wat aarzelt gij nog? Sta op, laat u dopen en uw zonden afwassen, onder aanroeping van zijn naam. (Hand 22:16)
Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden. (Mar 16:16)

 

Geloof en werken


GELOOF ZONDER WERKEN

Wie tot geloof gekomen is ontvangt de Geest van God welke in hem komt wonen.
Dit is de Heilige Geest die in je begint te werken, zodat je manier van denken en handelen zal veranderen. Zoals eerder beschreven kan niemand de hemel verdienen door goede werken te doen.
Maar in de Jakobus brief staat ook dat een geloof zonder goede werken een dood geloof is.

"Broeders en zusters, wat heeft het voor zin als iemand zegt te geloven, maar hij handelt er niet naar? Zou dat geloof hem soms kunnen redden?" - Jak 2:14

"Zo is het ook met geloof: als het zich niet daadwerkelijk bewijst, is het dood." - Jak 2:17

"Zoals het lichaam dood is zonder de ziel, zo is ook geloof zonder daden dood." - Jak 2:26

Hoe zit dat dan? Moet je dan toch nog iets doen om in de hemel te komen?
Nee, maar een geloof zonder goede daden getuigd niet van een ware bekering. Daarom zegt Jakobus: Zou dat geloof hem soms kunnen redden?

Een kind van God laat zich leiden door Zijn Geest.

"Maar u leeft niet zo. U laat u leiden door de Geest, want de Geest van God woont in u. Iemand die zich niet laat leiden door de Geest van Christus behoort Christus ook niet toe." - Rom 8:9

Wie geleid wordt door de Geest zal automatisch goede daden doen want:

"Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft.” - Gal 5:22-23

Wie vol is van de Geest zal bezig zijn met het grote gebod uit de Bijbel:

"Meester, wat is het grootste gebod in de wet?’ Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat." - Mat 22:36-40

Zie je hoe het allemaal in elkaar past? Een leven zonder goede werken is niet mogelijk.
Laat Gods liefde je hart vervullen en zie om naar je medemens. Aanbid God, gehoorzaam God en hou van Hem.
Gods grote verlangen is dat je Hem liefhebt. Ik ben er ook van overtuigd dat enige goede daden die blijven staan en van waarde blijken, de daden zijn die gedaan zijn uit liefde.

"Of er op dat fundament nu verder wordt gebouwd met goud, zilver en edelstenen of met hout, hooi en stro, van ieders werk zal duidelijk worden wat het waard is. Op de dag van het oordeel zal dat blijken, want dan zal het door vuur aan het licht worden gebracht. Het vuur zal laten zien wat ieders werk waard is. Wanneer iemands bouwwerk blijft staan, zal hij worden beloond. Wanneer het verbrandt, zal hij daarvoor de prijs betalen; hijzelf zal echter worden gered, maar door het vuur heen." - 1 Kor 3:12-15