Mogen God u zegenen Met die dingen die u doet


wie is God

 

 

disabled4.jpg picture by Achtergrondsite

 

God de Vader !
 
'k Geef toe dat ik een zondaar ben,
en Uw Woord dat zegt met klem:
"Dat ik voor U niet kan bestaan,
de zondaar zal verloren gaan !"
 
Gij gaf Uw Zoon, U had ons innig lief, 
U, God, werd mensen-Kind, met affectief !
Jezus´ Bloed, maakt Dé weg tot mensen vrij,
´k wil dat  aanvaarden, mijn hart wordt blij.
 
Als zondig mens kan ik niet bestaan voor U,
maar er staat geschreven:"Jezus is er nú !
In Hem hebt Gij Uw Welbehagen uitgesproken,
ik nodig U uit; de deur van mijn hart staat open.
 
Ik vraag U heel eerbiedig: "Jezus-Heer,
kom in mijn hart en doe het teer!"
Op dít moment, geef ik mijn hart en leven,
dank voor die belofte die Gij nú gaat geven !
 
Jezus, dank, U woont nu ook in mij,
door Uw Geest te sturen, maakt U vrij!
Deze Geest van God die leeft nu in mijn hart,
alle zonden zijn weg, U bevrijdt van smart !
 
Het oude leven, God, ik heb dat uitgesproken,
is nu volkomen dood en door het Bloed verbroken !
Ik heb Uw Woord gehoord en is nú ingezaaid;
en 't wordt straks door Uw Geest gemaaid !
 
Ik ben behouden en opnieuw geboren,
ik dank U God voor 't Nieuwe Gloren !
Ik geef U nu alles wat ik heb: mijn leven,
mijn gaan en staan, het denken en mijn streven !
 
Het huwelijk, vrouw/man, mijn kind'ren en mijn geld,
huis, tijd, werk, geloof, en kerk dat is aan U gemeld !
Mijn mening en de toekomst, geef ik in Uw beheer,
niet wat ík wil, maar wat Ú wilt, dát doe ik, Heer !
 
Doordat ik wedergeboren ben sta ik  weer recht,
vergeeft U mij daarom wat achter mij ligt; het was slecht !
'k Maak alles goed met mensen, die ik kwaad heb gedaan,
'k zal als ik stal, vergoeden: en voortaan laten staan !
 
Ik dank U voor Uw Alomvattende vergiffenis,
omdat Jezus 2000 jaar geleden voor mij gestorven is.
Na dit gebed, ben ik zeker van mijn behoud en weet,
dat mijn zonden zijn vergeven en 'k eeuwig 'dUwe heet !
 Amen

 

11.gif picture by riaRIJKERS2

 

 

De meeste mensen weten wel van het bestaan van God

Voor veel mensen betekent het woord 'God' echter niet zo heel veel. Zij weten niet wie God is of wat Hij gedaan heeft. Zij weten niets van Gods heiligheid, Zijn kracht, of Zijn liefde. Zij weten niet of God wel of niet voor hen zorgt en zij weten ook niet hoe zij dat aan de weet kunnen komen. Lees wat God ons van Zichzelf gezegd heeft in de Bijbel.

God is de Schepper van alles en de Bron van het leven

De God die alles heeft gemaakt, de Here van hemel en aarde, woont niet in tempels die door mensen zijn gebouwd. Hij hoeft ook niet door mensen verzorgd te worden omdat Hij niets nodig heeft. Hij geeft ons leven en adem en alles wat wij nodig hebben. (Handelingen 17:24,25). Er is maar één ware god want God zegt: 'Ik ben de Here; er bestaat geen andere God'. (Jesaja 45:5a)

We kunnen de waarheid over God leren kennen

God heeft Zichzelf aan ons bekend gemaakt - in de natuur en in de bijbel. God is wel onzichtbaar, maar Zijn werk -alles wat Hij heeft geschapen- bewijst Zijn eeuwige kracht. Want sinds het ontstaan van de wereld is Zijn bestaan duidelijk te herkennen uit wat Hij gemaakt heeft. (Romeinen 1:20). In het verleden heeft God op vele manieren door de profeten gesproken. (Hebreeën 1:1a). God heeft Zich ook nog op andere wijze aan ons bekend gemaakt, want God heeft Zich het meest duidelijk geopenbaard in Zijn Zoon, de Here Jezus Christus. Maar nu in onze tijd, heeft Hij tot ons gesproken door Zijn Zoon, aan wie Hij alles heeft gegeven en door Wie Hij de wereld heeft gemaakt. (Hebreeën 1:1b). Geen mens heeft God ooit gezien. Maar Zijn enige Zoon, Jezus Christus, Die één met Hem is, heeft ons laten zien wie God is. (Johannes 1:18).

Enkele dingen die God ons over Zichzelf heeft verteld

God is genadig, liefdevol en goed. Genadig en barmhartig is de HEERE, lankmoedig en groot van goedertierenheid. De HEERE is aan allen goed, en Zijn barmhartigheden zijn over al Zijn werken. (Psalm 145:8,9). God is liefde. (1 Johannes 4:8b). God is almachtig, rechtvaardig, en heilig. Onze God woont in de hemel en doet wat Hem goed dunkt. (Psalm 115: 3). 'Almachtige Here en God, wat U hebt gedaan, is groot en wonderbaar! Heerser over de volken, Uw wegen zijn juist en goed. Here wie zou geen ontzag voor U hebben? Wie zou U niet eren om wie U bent? U alleen bent heilig'. (Openbaring 15: 3b-4a). Heilig, heilig, heilig is de Here van de hemelse legers; de aarde is met Zijn glorie gevuld! (Jesaja 6: 3). God heeft begin noch einde. Al voordat U de aarde schiep, was U God. Vanuit de eeuwigheid van oudsher tot in de eeuwigheid in de verre toekomst, bent U God. (Psalm 90:2). Hij is de enige, Die niet kan sterven. (1Timotheüs 6:16a). Het is voor ons onmogelijk om God te zien, God is onzichtbaar voor het menselijk oog. God woont in zo'n helder licht dat geen mens Hem kan benaderen. (1 Timotheüs 6:16b). De relatie van deze grote en heilige God tot deze wereld is dat God voort gaat deze wereld dag aan dag te onderhouden en te regeren. Hij is de Bron van alle zegeningen die wij genieten. Alle aardse koninkrijken zijn het eigendom van de allerhoogste God en Hij geeft ze aan wie Hij wil. (Daniël 4:32). Altijd waren er bewijzen van Zijn goedheid: Regen en goede oogsten, zodat wij naar hartelust konden eten en genieten. (Handelingen 14:17).

Wat betekenen wij voor God?

Het maakt het God wat uit hoe wij als mensen in deze wereld leven, want eens moet een ieder rekenschap afleggen tegenover God van alles wat men gedaan heeft. God weet alles over iedereen. Alles in en om ons ligt open en bloot voor Zijn ogen; niets kan verborgen blijven voor Hem aan Wie wij verantwoording moeten afleggen voor alles wat wij hebben gedaan. (Hebreeën 4:13). En God is niet te groot om Zich met onze behoeften en problemen in te laten, want God laat Zich in met álles wat op aarde plaatsvindt - zelfs de allerkleinste dingen. Geen enkele mus valt op de grond zonder dat je hemelse Vader ervan weet. En wat kost nu een mus? Bijna niets. Zelfs de haren op je hoofd zijn allemaal geteld. (Mattheüs 10:29,30). Maak je dus geen zorgen. Jij bent God veel meer waard dan een zwerm mussen. God wil naar ons luisteren als wij tot Hem spreken, God luistert naar de gebeden van allen die Hem oprecht aanroepen. De Here is dichtbij ieder die Hem aanroept met een zuiver hart. (Psalm 145:18). Tegelijk is het voor ons niet mogelijk om God en zijn handelen geheel te begrijpen, God is veel groter dan wij ooit begrijpen kunnen. Zijn rijkdom, wijsheid en kennis zijn onmeetbaar. Geen mens weet hoe Hij Zijn beslissingen neemt. Het is onmogelijk Zijn wegen na te gaan. Wie kan vertellen wat er in de gedachten van de Here omgaat? (Romeinen 11:33). 

 

 

 

 

 

De onvermijdelijkheid van geloof

Iedereen gelooft ergens in. Niemand kan de spanning en zorgen van het leven volhouden zonder geloof in iets dat ten diepste niet kan worden bewezen.

Atheïsten kunnen niet bewijzen dat er geen God is. Pantheïsten kunnen niet bewijzen dat alle dingen God zijn. Pragmatici kunnen niet bewijzen dat wat voor hen in de toekomst telt datgene is wat nu voordeel oplevert. Ook agnostici kunnen niet bewijzen dat het hoe dan ook onmogelijk is om het te weten.

Geloof is onontkoombaar, zelfs als we er voor kiezen alleen in ons zelf te geloven.

De beperkingen van de wetenschap

De methode van de wetenschap is begrensd tot een bepaald proces waarvan bij herhaling dezelfde uitkomst meetbaar is. De wetenschap kan per definitie niets zeggen over de ultieme oorsprong, zingeving of moraal.

Zulke antwoorden hangen af van de normen en waarden en persoonlijke opvattingen van hen die de wetenschap gebruiken. Daarom kan de wetenschap alle kanten op, zowel goed als kwaad. Het kan worden gebruikt om vaccins te maken en vergif, kerncentrales of kernwapens. Het kan worden gebruikt om het milieu te beschermen of te vervuilen. Het kan worden gebruikt in de discussie voor God of tegen Hem.

Wetenschap op zich biedt geen enkele moreel kompas of waarden als patroon voor ons leven. Het enige wat de wetenschap kan doen is ons te laten zien hoe de wetten van de natuur werken zonder ons ook maar iets te kunnen zeggen over het ontstaan en de oorsprong ervan.

Het probleem van de evolutie

Sommigen hebben aangenomen dat de evolutietheorie als uitleg van het leven God onnodig zou maken.

Er worden enkele problemen over het hoofd gezien. Want zelfs als we ervan uitgaan dat wetenschappers op een dag voldoende 'missing links' hebben opgelost om te kunnen bevestigen dat leven gedurende een zeer groot tijdsbestek is verschenen en zich geleidelijk aan ontwikkeld heeft, zou er volgens de wet van oorzaak en gevolg nog steeds een Schepper nodig zijn. Ten gevolge daarvan menen ook wetenschappers die de evolutie aanhangen dat het universum in al zijn complexe oneindigheid niet 'zomaar' ontstaan is.

Velen ontkomen er niet aan de mogelijkheid of zelfs de aannemelijkheid toe te geven dat een intelligent Ontwerper voor de nodige ingrediënten voor het leven heeft gezorgd, en de wetten in werking heeft gezet volgens welke het leven zich zou hebben ontwikkeld.

De stem van het hart

De mens is wel beschreven als ongeneeslijk religieus. In onbewaakte momenten van tegenslag of verrassing, in gebed of in goddeloosheid blijven we verwijzen naar goddelijkheid.

Degenen die zulke gedachten afdoen als slechte gewoonten of sociale tekortkomingen blijven zitten met niet te beantwoorden vragen. Het mysterie van het leven wordt niet verdreven door de ontkenning van het bestaan van God. Pogingen om God uit het beschaafde taalgebruik te weren, elimineert niet het verlangen naar méér dan wat dit leven heeft te bieden. (Prediker 3:11)

Waarheid, schoonheid en liefde gaan ons aan het hart. Zelfs in onze boosheid over een God Die pijn en onrecht toelaat verlaten we ons op een moreel bewustzijn om te betogen dat het leven niet is wat het zou moeten zijn. Hoewel er veel volken zijn die de geschreven wet van God niet hebben, doen die van nature toch wat God wil.

Daaruit blijkt dat zij weten wat goed en kwaad is. De wet van God staat in hun hart geschreven. Hun geweten vertelt hun wat zij moeten doen: Of hun gedachten klagen hen aan, óf hun gedachten spreken hen vrij. (Romeinen 2:14-15)

Zelfs tegen onze wil, worden we aangetrokken door iets wat eerder meer dan minder dan onszelf is.

De achtergrond van Genesis

Al bij het eerste wat je leest, de openingswoorden van de Bijbel lijkt het bestaan van God te worden aangenomen.

Genesis, het eerste Bijbelboek is echter geschreven op een bepaald moment in de geschiedenis. Mozes schreef de woorden: 'In het begin heeft God ...' pas na de uittocht van het joodse volk uit Egypte. Hij schreef het na wonderbaarlijke gebeurtenissen waarvan is gezegd dat miljoenen joden en Egypenaren er getuige van zijn geweest.

Vanaf de Exodus (de uittocht) tot aan de komst van de Messias, heeft de God van de Bijbel Zijn zaak qua tijd en plaats, op actueel waarneembare gebeurtenissen gebouwd.

Een ieder die twijfels had over de gebeurtenissen kon gewoon naar de plek en de mensen daar toe gaan om zodoende zelf de waarheid te controleren.

De staat Israël

Israël wordt vaak gebruikt als een argument tegen God.

Velen hebben moeite in een God te geloven die partij zou kiezen voor een 'uitverkoren volk'. Anderen vinden het zelfs nog moeilijker te geloven in een God die Zijn uitverkoren volk niet zou beschermen tegen de gaskamers en ovens van onder andere Auschwitz en Dachau.

Toch was Israëls toekomst vanaf het begin van het Oude Testament vooraf beschreven. Samen met andere profeten heeft Mozes niet alleen de bezetting van het land van Israël voorzegd, maar ook haar ongeëvenaard lijden en haar verstrooiing over de gehele aarde, haar daarop volgende inkeer en uiteindelijk haar herstel in het laatst der dagen. (Deuteronomium 28-34; Jesaja 2:1-5; Ezechiël 37-38)

De aanspraken van Christus

Velen die het bestaan van God in twijfel trekken hebben zichzelf gerustgesteld met de gedachte dat als God wilde dat we in Hem zouden geloven, Hij wel aan ze verschijnen zou.

Volgens de Bijbel is dat precies wat God heeft gedaan. In de 7e eeuw voor Christus schreef de profeet Jesaja dat God Zijn volk een teken zou geven. Een maagd zou een zoon baren genaamd Immanuël, God met ons. (Jesaja 7:14; Mattheüs 1:23)

Jesaja zei dat deze Zoon 'Wonderbare Raadgever, Machtige God, Vader der eeuwen, Vorst van de vrede' genoemd zou worden. De profeet zei ook dat dit Kind voor Zijn volk zou sterven, opnieuw zou leven en door God geëerd zou worden. (Jesaja 53)

In het Nieuwe Testament stelt Jezus zich voor als die Messias. Onder toezicht van een Romeinse gouverneur genaamd Pontius Pilatus, werd Hij gekruisigd op beschuldiging van Zijn bewering de koning van Israël te zijn en gelijk aan God te zijn. (Johannes 5:18)

Het bewijs van de wonderen

De verslagen van de eerste volgelingen van Jezus zijn er eensgezind over dat Hij meer deed dan alleen roepen dat Hij de langverwachtte Messias was.

Deze getuigen zeiden dat Hij hun vertrouwen won ondermeer door zieken te genezen, door op het water te lopen en vervolgens een pijnlijke, onverdiende manier te sterven alvorens op te staan uit de dood. (1 Corinthiërs 15:1-8)

Het meest krachtig was hun uitspraak dat vele getuigen Christus hadden gezien en Hem gesproken hadden nadat Zijn graf leeg was aangetroffen en voordat ze Hem duidelijk zichtbaar ten hemel zagen stijgen. Deze getuigen hadden hier niets mee te winnen.

Ze hadden geen uitzicht op materiële rijkdom of macht. Velen werden martelaren, tot het eind toe volhoudend dat de langverwachtte Messias van Israël onder hen had geleefd, dat Hij Zich had opgeofferd voor de zonde en dat Hij was opgestaan uit de dood om hen te verzekeren van Zijn bevoegdheid om hen tot God te brengen.

De details in de wereld van de natuur

Sommigen van hen die in God geloven nemen toch Zijn bestaan niet serieus. Ze redeneren dat een God die zo groot is om het heelal te scheppen, te groot zou zijn om belang in ons te stellen.

Jezus echter, bevestigt waar het ontwerp en het detail van de wereld van de natuur aan doet denken. Hij liet zien dat God groot genoeg is om Zich om de kleinste kleinigheden van ons leven te bekommeren.

Hij sprak van Iemand die niet alleen weet heeft van ons zitten en van ons staan maar ook van onze drijfveren en de gedachten van ons hart. Jezus leerde dat God het aantal kent van de haren op ons hoofd, op de hoogte is van onze zorgen en zelfs van de toestand van een gevallen musje. (Psalm 139; Mattheüs 6)

De les van ondervinding

De Bijbel zegt dat God de omstandigheden van ons leven zodanig ontwerpt dat het ons aanzet op Hem te zien. (Handelingen 17:26)

De Bijbel zegt ook dat voor hen die die Hem willen bereiken Hij zo dichtbij is dat Hij Zich laat vinden. Volgens de apostel Paulus is God niet ver bij ons vandaan, want in Hem leven, bewegen en zijn wij. (Handelingen 17:28)

De Bijbel is er eveneens duidelijk over dat wij God op Zijn voorwaarden kunnen bereiken en niet op onze eigen voorwaarden. Hij belooft dat Hij Zich laat vinden, niet zomaar door iedereen maar door hen die toegeven Hem nodig te hebben en bereid zijn eerder hun vertrouwen in Hem te stellen dan in zichzelf.